beskidy.infopl.info

Dystans i czas przejścia
27.0 km, 07:35 h
Regiony
Beskid Mały, Pasma Pewelsko-Krzeczowskie.

Drugi dzień Małego Szlaku Beskidzkiego to ponad 27. km trasa biegnąca przez lasy i odkryte pola, z centralnym przejściem przez wieś Krzeszów. Koniec trasy zaplanowaliśmy we wsi Zembrzyce, która jednocześnie jest siedzibą gminy i wyznacza granicę między Beskidem Małym a Beskidem Makowskim. Odcinek ten, w porównaniu do dnia pierwszego był lżejszy i prowadził głównie w dół. Wyróżniającym się wzniesieniem był szczyt Żurawnicy i ostatnie, kilkumetrowe, prawie pionowe podejście. Pogoda tego dnia była wyśmienita, z długimi chwilami prawie bezchmurnego nieba.

Mały Szlak Beskidzki, dzień 2

Z Chatki na Potrójnej ruszamy o godz. 7:30, po szybkim śniadaniu zrobionym z zapasów produktów, które targaliśmy ze sobą od Bielska-Białej. Po ok. 1. km docieramy do Chatki pod Potrójną. Jest to drewniany dom z 1911 r., który w latach 70. został kupiony przez Akademię Ekonomiczną w Katowicach, a obecnie stanowi własność prywatną. Tam mamy zamiar wypić kawę i ruszyć dalej. Niestety, chyba zbyt wczesna pora nie pozwala nam na ten luksus i wypicie kawy czy herbaty musi poczekać aż do Leskowca, gdzie zlokalizowane jest kolejne schronisko. Do tego punktu jest jednak jeszcze kawałek drogi. Przechodzimy przez rezerwat Madohora (Łamana Skała) i tu zauważamy charakterystyczne wychodnie skalne. Dalej mijamy szczyt Na Beskidzie i docieramy do szczytu Leskowca. Tutaj między drzewami szukam jakiegoś widoku i po chwili go znajduję, po czym obydwoje ruszamy do schroniska z 1933 r. Tam ściągamy plecaki, pijemy kawę i odpoczywamy na zewnątrz.

Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, na Potrójnej
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, Leskowiec
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, widok z Leskowca
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, schronisko na Leskowcu
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, płyty na Leskowcu
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, w drodze do Krzeszowa

W pobliżu schroniska znajdują się dwie płyty kamienne ze śladami stóp, które prawdopodobnie upamiętniają pobyt w tym miejscu hrabiego Adama Potockiego i hrabianki Mery Wielopolskiej. Stąd też miejscowa ludność dawniej nazywała to miejsce Hrabskimi Butami.

Po odpoczynku ruszamy w dół, w kierunku Krzeszowa, mijając kapliczkę z 1861 r. Miejscowość zachwyca swą drewnianą zabudową, której jest tu naprawdę sporo. To jedna z najstarszych wsi w górskim dorzeczu Skawy, przedrozbiorowym ośrodku produkcji gontów. W centrum zatrzymujemy się na upragnioną pizzę, bo przed nami wymagający szczyt Żurawnicy. Jest stromo, ale dajemy radę. Ostatnie kilka metrów to jednak potworna stromizna, ale na całe szczęście jest sucho i podchodzimy.

Na stokach góry, wzdłuż czerwonego szlaku, na długości ok. 500 m ciągnie się największe w Beskidzie Małym skupisko wychodni- Kozie Skały, które dodatkowo wzmacniają widoczne, na bardzo krótkim odcinku, ogromne przewyższenie terenu.

Po zejściu z Żurawnicy, w Przełęczy Carchel mijamy kapliczkę, a za nią jeszcze jedno podejście na północne zbocze Gołuszkowej Góry. Stamtąd schodzimy do Zembrzyc. Po zwiedzeniu zembrzyckiego kościoła kierujemy się do domku, w którym mamy zarezerwowany nocleg. Po drodze zatrzymujemy się jeszcze na lodach, w sklepie i przy XIX-wiecznym dworze.

Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, w drodze do Krzeszowa
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, kapliczka z 1861 r.
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, Krzeszów
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, dzień 2, Krzeszów
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, Żurawnica
Mały Szlak Beskidzki, dzień 2, Zembrzyce, domek noclegowy

BeskidyDOOKOŁA BESKIDÓW

02-03.08.2020. Tatry Zachodnie

Mieszanina różnych szlaków najpopularniejszych polskich gór
04.08.2020. Drewniana architektura Małopolski

Trzy małopolskie, zabytkowe kościoły drewniane, w tym muzeum w kościele

BeskidyWARTO ZOBACZYĆ

Warto zobaczyć

infopl.info. Warto zobaczyć

Wycieczki w różnych regionach Polski i w państwach Europy
Żuławy

Płaskie jak stół, ale godne polecenia Żuławy

2020-2024. Beskidy.
Wykorzystywanie wszelkich materiałów zawartych w tej witrynie, bez zgody autora zabronione